About Me

Perjalanan Haji 1430H- Madinah


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera pada teman-teman cyber, aima dan suami telah selamat pulang dari mengerjakan haji untuk tahun 1430H, Insyaallah pengalaman yang di alami semasa disana dapat di kongsi kepada teman-teman yang akan menyusul untuk tahun-tahun yang akan datang. Kami bersyukur kehadrat Ilahi di berikan kesihatan dan kekuatan dalam menjalani ibadah ini. Coretan ini akan menceritakan pengalaman kami ketika di Madinah, Mekah, Wukuf di Arafah, Bermalam di Mudzalifah dan Mabit di Mina

Dengan penerbangan KT 29, kami sampai di airport Madinah di kala waktu subuh dan melalui pemeriksaan kastam yang memakan masa dalam 2 jam jugak ler, so while waiting we all kami menunaikan solat subuh di waiting area, since space constrants. Selesai urusan kastam kami di bawa oleh pihak TH untuk menaiki bas untuk menuju ke hotel penginapan kami di MOVENPICK. Alhamdulillah penginapan pun tak jauh dari masjid about 30 meter ke masjid Nabawi.
Yang pastinyer Masjid Nabawi memang tersegah indah dengan ukiran dan keluasannyer. Dengan ribuan jemaah, yang sampai kami sentiasa pastikan kemasjid awal supaya dapat masuk ke dalam masjid yang mane, kawalannya amat ketat berbanding dengan kaum lelaki. Every single item carried will be checked inclusve handphone, yang peliknye my hubby siap boleh ambik gambar lagi dalam masjid ...takpla nak buat macam mana, kena redha ajelah. Kebiasaanya selepas sembahyang asar kami akan duduk di masjid sehingga ke Isyak. Cabaran pertama yang terpaksa di lalui ialah timezone, where isyak pukul 7.10 pm where Malaysia time is about 12.10 midnight...alamak ngantuk tuh...tapi di gagahi juga...sehingga dapat menyesuaikan diri. allahamdulilah dapat menunaikan solat untuk semua waktu sepanjang berada 9 hari di sana.


Nie after sembahyang isyak


Suasanan ketika sesudah sembahyang zohor di  luar perkarangan Masjid Nabawi

Bersama teman bilik ketika ziarah luar ke Masjid Quba












No comments:

Post a Comment